Rumpeldunk

Rumpeldunk blir spilt på en lang oval bane med tre målringer som står på lange stolper i hver ende. Laget som scorer flest poeng vinner. Det er syv spillere på hvert lag, en målmann, to knakkere, tre jagere og en speider. De spiller med fire baller.

Sluffen er kraftløs og ligner den ballen som blir brukt i mange sporter spilt av gomper, og litt større enn en håndball. Men den er forhekset slik at den farer saktere ned mot bakken og blir lettere og holde rundt (slik at man kan holde den lettere med en hånd, og kan feste den andre til sopelimen). Det er jagerne som tar hånd om denne ballen, og prøver å kaste den gjennom en av motstanderens målringer for å score 10 poeng. Keeperen forsvarer målringene (han kan også score mål).

To tunge jernballer kalt klabber flyr rundt på banen og er forhekset til og gå etter nærmeste spiller. Knakkerne bruker køller for å slå klabbene unna medspillerne og mot motspillerne sine. Til slutt har man den lille, bevingede gullsnoppen som piler rundt i høy hastighet, og speideren forsøker å fange den. Hvis speideren fanger den, scorer han 150 poeng for laget sitt, og kampen er over.

Snoppen har noe som kalles "hudminne". Det er fordi det kan bli krangel om hvem som tok gullsnoppen, og da kan snoppen avsløre hvem av spillerne som først fikk tak i snoppen. Fordi snoppen har hudminne er det viktig at den som bærer snoppen ut på rumpeldunkbanen bærer hansker.                                                                                                                                                                                                                                                 

 

emma

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kategorier

Arkiv

hits